Friday, December 24, 2010

Degree of retardation

IQ range 84 -70

Educational  Terminology : Slow learner

Phychological Terminology : Borderline

Prevalence : -

Prototype : Slow learner

Academic  Potential : educable to grade 6

Daily Living : Fully independent

Work : employable

 

IQ range 69 - 55

Educational  Terminology : Educable     

Phychological Terminology : Mild

Prevalence : 2.5%

Prototype : Socio-economically deprived

Academic  Potential : reading & writing at 4th - 5th  grade or less

Daily Living : Relatively Independent

Work : Needs special training

 

IQ range 54 - 40

Educational  Terminology : trainable

Phychological Terminology : moderate

Prevalence : 0.3%

Prototype : organic mental retardation

Academic  Potential : limited reading, 1st and 2nd grade

Daily Living : can dress, use toilet, prepare food

Work : sheltered employment

 

IQ range 39 - 25

Educational  Terminology : Sub-trainable

Phychological Terminology : Severe

Prevalence : -

Prototype : organic, severe CNS injury or syndrome

Academic  Potential : very unlikely to read or write

Daily Living : can be toilet trained, dress with assisteance

Work : sheltered employment

 

IQ range <25

Educational  Terminology : -

Phychological Terminology : Profound

Prevalence : 0.1%

Prototype : -

Academic  Potential : none

Daily Living : can be sometimes be toilet trained, dress with assistance

Work : very limited

Saturday, November 20, 2010

sekolah tanpa gedung

Setelah berkali kali melihat berita tentang sekolah yang akan rubuh atau sudah rubuh, sekarang saya tidak tahan ingin menyampaikan perasaan saya. Mungkin pemikiran saya 'ekstrim' buat beberapa kalangan, but it's okay, standar setiap orang memang berbeda-beda.

Saya tergelitik bukan karena saya menyekolahkan anak saya di sekolah 'tanpa gedung', tapi saya tergelitik bahwa sebenarnya 'gedung' bukan esensi 'proses belajar'. Standar nya iya, tapi bukan buat saya.

Saya senang belajar sambil selonjoran, sambil melihat mobil lewat, sambil menyeruput kopi atau sambil mendengarkan musik. Yang penting yang saya pelajari 'masuk' kan?

Berdasarkan pengalaman 'masa lalu' saya 'ngeuh' suasana belajar yang menyenangkan jadi 'fondasi' belajar yang maksimal. Well, study is about gaining,learn and experience new thing. Sok aja, kalo suasananya belum apa-apa udah bikin bete, males kan mau ngapa2in? :p ..

Pada masa anak-anak, pengkondisian yang tepat 'memang perlu' tapi apa dan seberapa nilai tepat itu?

Dr. Syaraf anak, langganan saya bilang belajar harus di kursi dengan posisi duduk tegak baik, kondisi ini mengeliminasi banyak gerak sehingga perhatian selama proses belajar menjadi penuh. Meski,ditempat terapi dawwi mengikuti 'persyaratan' ini tapi hasilnya ga jauh beda dengan anak2 lain yg di sekolahnya 'duduk' sementara dawwi d sekolah boleh belajar sambil duduk di pinggir kolam.

Jadi, hati saya bilang, duduk di kursi meja di dalam ruangan bukan syarat utama proses belajar mengajar! Toh ga jaminan lulus UN dengan nilai baik karena harus bersekolah di dalam gedung .. :p. Esensi bukan gedung, tapi 'tempat' nyaman untuk belajar sehingga proses KBM menyenangkan dan yang di serap anak2 jadi berkualitas! Buktinya, anak2 mana yang ga seneng kalo ada kegiatan 'outing'? .. Outing itu proses kbm d luar kelas kan? So? ....

Sedih, pas nonton tivi menyaksikan anak-anak terpaksa tidak belajar karena sekolah roboh/ga layak huni. Padahal KBM bisa dilakukan 'dimana' saja asal anak nyaman. Boro, ngandelin pemerintah buat benerin sekolah ASAP? In your dream .. Pemerintah gitu lho :p! Keburu ga naek kelas deh heheheh. Ortu juga banyak yg males buka dompet utk bantu benerin sekolah belum lagi masyarakat yang ekonominya di bawah. Apa harus nunggu ada gedung untuk sekolah? Apa itu garansi kesuksesan belajar tiap anak? :) ...

Banyak hal yg bisa masyarakat,orang tua lakukan menghadapi 'gedung rusak' sambil ' nunggu bantuan' :p :) ...
Melakukan proses KBM tanpa gedung .. Tanpa harus di kandang kambing (berita yang dibikin semiris mungkin) .. Tanpa harus kehilangan akal dan kreatifitas pelaku proses belajar.

Jika cuaca cerah, alangkah indah bisa belajar membuat puisi tentang alam langsung di tengah alam nya, inspirasinya pasti luas tidak terbatas tembok. Belajar tentang ulat langsung melihat ulatnya di pepohonan, belajar berhitung di pasar, belajar mengenal sistem pemerintahan di kantor lurah/camat/kantor polisi, belajar agama langsung d tempatnya .. Menyenangkan kan? Tempat2 seperti itu tak usah dicari atau dibuat, ada di sekitar kita .. Ga perlu ac ga perlu lampu .. Kalau hujan belajarlah bersahabat dengan nya, kenali hujan yang baik buat dijadikan teman mandi, dan hujan yang perlu dihindari ..
Bahkan kalau perlu ga usah pakai seragam (di kawasan tanggap darurat) ribet amat harus cuci setrika di kawasan sulit ... Eseni belajar ilmu nya .. Bukan asesoris nya ..

Jadi sebenernya bukan alasan ga ada gedung sehingga ga bisa sekolah kan? Paradigma kita, paradigma masyarakat tentang proses KBM yang harus di rubah .. Kalau engga.. Anak-anak keburu ga naik kelas ... :)

Wednesday, November 10, 2010


aya tergelitik bahwa sebenarnya 'gedung' bukan esensi 'proses belajar'. Standar nya iya, tapi bukan buat saya.

Saya senang belajar sambil selonjoran, sambil melihat mobil lewat, sambil menyeruput kopi atau sambil mendengarkan musik. Yang penting yang saya pelajari 'masuk' kan?

Berdasarkan pengalaman 'masa lalu' saya 'ngeuh' suasana belajar yang menyenangkan jadi 'fondasi' belajar yang maksimal. Well, study is about gaining,learn and experience new thing. Sok aja, kalo suasananya belum apa-apa udah bikin bete, males kan mau ngapa2in? :p ..

Pada masa anak-anak, pengkondisian yang tepat 'memang perlu' tapi apa dan seberapa nilai tepat itu?

Dr. Syaraf anak, langganan saya bilang belajar harus di kursi dengan posisi duduk tegak baik, kondisi ini mengeliminasi banyak gerak sehingga perhatian selama proses belajar menjadi penuh. Meski,ditempat terapi dawwi mengikuti 'persyaratan' ini tapi hasilnya ga jauh beda dengan anak2 lain yg di sekolahnya 'duduk' sementara dawwi d sekolah boleh belajar sambil duduk di pinggir kolam.

Jadi, hati saya bilang, duduk di kursi meja di dalam ruangan bukan syarat utama proses belajar mengajar! Toh ga jaminan lulus UN dengan nilai baik karena harus bersekolah di dalam gedung .. :p. Esensi bukan gedung, tapi 'tempat' nyaman untuk belajar sehingga proses KBM menyenangkan dan yang di serap anak2 jadi berkualitas! Buktinya, anak2 mana yang ga seneng kalo ada kegiatan 'outing'? .. Outing itu proses kbm d luar kelas kan? So? ....

Sedih, pas nonton tivi menyaksikan anak-anak terpaksa tidak belajar karena sekolah roboh/ga layak huni. Padahal KBM bisa dilakukan 'dimana' saja asal anak nyaman. Boro, ngandelin pemerintah buat benerin sekolah ASAP? In your dream .. Pemerintah gitu lho :p! Keburu ga naek kelas deh heheheh. Ortu juga banyak yg males buka dompet utk bantu benerin sekolah belum lagi masyarakat yang ekonominya di bawah. Apa harus nunggu ada gedung untuk sekolah? Apa itu garansi kesuksesan belajar tiap anak? :) ...

Banyak hal yg bisa masyarakat,orang tua lakukan menghadapi 'gedung rusak' sambil ' nunggu bantuan' :p :) ...
Melakukan proses KBM tanpa gedung .. Tanpa harus di kandang kambing (berita yang dibikin semiris mungkin) .. Tanpa harus kehilangan akal dan kreatifitas pelaku proses belajar.

Jika cuaca cerah, alangkah indah bisa belajar membuat puisi tentang alam langsung di tengah alam nya, inspirasinya pasti luas tidak terbatas tembok. Belajar tentang ulat langsung melihat ulatnya di pepohonan, belajar berhitung di pasar, belajar mengenal sistem pemerintahan di kantor lurah/camat/kantor polisi, belajar agama langsung d tempatnya .. Menyenangkan kan? Tempat2 seperti itu tak usah dicari atau dibuat, ada di sekitar kita .. Ga perlu ac ga perlu lampu .. Kalau hujan belajarlah bersahabat dengan nya, kenali hujan yang baik buat dijadikan teman mandi, dan hujan yang perlu dihindari ..
Bahkan kalau perlu ga usah pakai seragam (di kawasan tanggap darurat) ribet amat harus cuci setrika di kawasan sulit ... Eseni belajar ilmu nya .. Bukan asesoris nya ..

Jadi sebenernya bukan alasan ga ada gedung sehingga ga bisa sekolah kan? Paradigma kita, paradigma masyarakat tentang proses KBM yang harus di rubah .. Kalau engga.. Anak-anak keburu ga naik kelas ... :)

Tuesday, November 2, 2010

~Mana Mentari~

Aku iri pada mu hai bintang bersinar
Aku iri pada mu hai senja yang dingin
Aku iri pada mu hai hujan berderai lebat
Aku iri pada mu berkelamnya malam

Duhai bintang disana, sudi kiranya padamkan dulu cahaya mu
Sedih rasa hati, wajah pilu ku terpantul cahayamu

Duhai senja yang dingin, hentikan dulu buaian hawa mu
malu akan rasa ku, mereggang hangat ingin bersama nya

Duhai hujan yang tak usai, selesaikan tetesan air mu
Aku tak bisa bedakan mana air mata ku dan derai mu

Duhai malam yang kelam, panggilah mentari cepat bersinar
Rindu tak sanggup tersembunyikan lagi biarlah terang sampaikan rasa hati ku ...

Wahai mimpi mimpi kehidupan, adakah engkau dalam bayangan mataku?
Bisakah ku tahu apa yang kan terjadi esok?
Bolehkah ku rajut ingin dan harapan ?
Ingin aku terbangkan nya menjadi kenyataan ...

Finding nemo, Finding Pathway, Finding Life

 Script : 34

 
CRUSH : Whoa. Kill the motor, dude. Let us see what Squirt does flying solo.
 
SQUIRT : Whoa! Whoa! That was so cool! Hey dad, did you see that? Did you see me? Did you see what I did?
 
CRUSH : You so totally rock, Squirt! So give me some fin..noggin..
 
CRUSH/SQUIRT : ..dude!
 
CRUSH : Oh, intro. Jellyman, Offspring. Offspring, Jellyman.
 
SQUIRT : Jellies? Sweet.
 
CRUSH : Totally.
 
MARLIN : Well, apparently, I must've done something you all like. Heh, uh, dudes.
 
SQUIRT :  You rock, dude.
 
MARLIN : Ow.
 
CRUSH : Curl away, my son. Aw, it's awesome, Jellyman. Little dudes are just eggs, leave 'em  on the beach to hatch, then coo-coo-ca-choo, they find their way back to the big 'ol blue.
 
MARLIN : All by themselves?
 
CRUSH : Yeah.
 
MARLIN : But-but-but dude, how do you know when they're ready?
 
CRUSH : Well, you never really know. But when they'll know, you'll know, you know? Ha.
 

Ayah : we always try to make dawwi ready ..but are we ready to get to know the fact if he’s already ‘ready’?

Me    : I dunno … I’m afraid if  he’ll be not ready at ‘his’ time then

Ayah : so the true is we are the one who's worry for him not getting ready, which is probably wrong

Me    : heheheh

Ayah : let’s pray, the rest is Allah pathway

 

I guess this is the point of making Dawwi ready : “Ability is what you're capable of doing. Motivation determines what you do. Attitude determines how well you do it. ~ Lou Holtz

Build his ability, gain his motivation and create the attitude

 

Worry does not empty tomorrow of its sorrow; it empties today of its strength. ~ Unknown

Yes, drowning my self into this –mistakenly-misserably-feeling-self-created-  is getting me no where. It’s loosen up my energy, my common sense and my sanity.  Tomorrow awaiting with big ‘hole’ to fill in and it’s serious. I really need to get ready to make my son ready and to find the sign if he’s ready. He will be a citizen of the universe and all we need is big .. big .. trust ..

 

Tuesday, October 26, 2010

MAsa Dzalim

Suatu hari saya perhatikan seorang ibu di pinggir jalan sibuk memarahi anaknya. saya tidak tahu tentang apa meski bukan urusan saya tapi saya tergielitik oleh perasaan salah yang termata besar, perasaan yang sulit hilang dari dasar hati. saya dulu 'sangat sering' marah pada dawwi, meski tanpa cubitan atau pukulan saya tahu barangkali sudah ada seratus luka dihati dan jiwanya. saya dulu selalu heran kenapa dawwi sangat sulit diatur, sulit di arahkan, banyak sekali 'sulitnya' dan saya mendzaliminya dengan hukuman kata-kata yang dia tidak mengerti.

sampai akhirnya nurani saya diketuk oleh seorang bapak di supermarket, "anak ibu cerdas, arahkan saja!" ujarnya sambil mengelus kepala dawwi. saat itu saya merasa di tampar. hei, saya yang ibunya, what do you know?. defense system saya bekerja. tapi sambil antri di kasir saya merenung (dan dia tetap sibuk ngacak-ngacak belanjaan saya) saya percaya betul lahir batin anak saya cerdas, tak ada nurani saya yang mempertanyakan itu tapi tetap ada suara-suara yang mengatakan 'something wrong' wrong with my beloved son. tanpa saya sadar sebenarnya suara-suara itu yang adalah bisikan-bisikan tuhan, bantuan yang saya dulu tak sempat pinta pada Nya ....


ketika saya 'ngeuh' butuh bantuan saya banyak bertanya kepada teman-teman sesama ibu, kepada para guru dawwi dan tak puas saya hubungi beberapa psikolog. jawabannya sama, "tenang aja, dawwi masih akan berkembang", "nanti seiring usianya dia akan 'tenang' kok", 'hanya butuh bimbingan lebih intens". jawaban yang lama-lama mengganggu dan tak memberi saya solusi. bahkan enam lembar jawaban dari biro psikologi ternama pun tidak membuat saya puas, sungguh saya tidak tahu bersyukur bahwa suara-suara hati saya masih bekerja, bisikan-bisikan sang maha penyayang itu selalu bersemayam di hati saya sampai akhirnya saya sadar dalam kepasrahan --apakah harus saya terima semua jawaban ini?-- saya serahkan diri,serahkan masalah saya kepada Allah. sungguh sebenarnya bantuan Allah itu adalah perlindungan Allah kepada saya agar tidak lebih dzalim kepada dawwi.. masya Allah..

semua jalan dan petunjuk mengalir perlahan dan jelas Allah berikan, mulai dari input guru di sekolah dawwi yang baru, masukan dokter anak hingga akhirnya skrining oleh ahli syaraf anak.

hari minggu lalu saya, saya diperlihatkan video tentang anak abk yang telah dewasa dan sukses menjalani hidupnya bahkan lebih baik dari anak-anak biasa. saya tercenung, seandainya saya tidak mengetahui apa yang menjadi kebutuhan dawwi tentu saya akan syok dua puluh tahun mendatang dan riak-riak perkembangannya yang 'unik' akan tetap membuat saya terus-terusan memproduksi kemarahan. naudzubuillahhimindzallik ... Allah melindungi saya dari ketidak tahuan, Allah memberikan petunjuk untuk saya memperbaiki pola asuh terhadap dawwi, Allah menunjukkan jalan yang teramat luas dan padang bagi saya dan ayah bagaimana merawat, mengasuh dan mendidik dawwi sesuai dengan "kebutuhannya".

tidak mudah memang, dawwi kelihatan sangat-sangat normal, dia cerdas, berempati tinggi, mudah bergaul, jangan lupa ganteng dengan senyum yang sulit dilupakan! sepintas tidak akan ada yang tahu bahwa dawwi perlu 'bantuan' .

saya ingat seorang sahabat guru pernah berkata, kalau kita tahu dia berkebutuhan khusus dan kita tidak bisa membantunya atau memberikan bantuan yang salah sungguh kita adalah orang dewasa yang dzalim .... duh,mengerikan sekali! sementara masih ada orang tua yang cuek tidak mau tahu tentang perkembangan anaknya, atau memilih tidak tahu saja daripada syok .. menyelamatkan diri (perasaan) orang tua saja padahal justru tengah menggiring mereka ke jurang kehidupan yang mengerikan.

ya, Allah seandainya kami tidak engkau beri petunjuk tentang 'kehidupan' Dawwi, tentu nya kami akan menjadi lebih dzalim kepada dia? padahal kami sungguh amat mencintai dan menyayanginya, dia kebanggaan kami ....

Wednesday, October 20, 2010

INTERNATIONAL SYMPOSIUM AND WORKSHOP on "Teaching English for Dyslexics"

Do you have any student who is smart but struggles in learning to read, spelling, writing or even math?These students might have DYSLEXIA, a learning difficulties which affect children with normal to high level of IQ. Some of the famous people who also have dyslexia are: Albert Einstein, Leonardo Da Vinci, Walt Disney, Tom Cruise and many more...Statistically it affects 5 -10% of students, which is the largest in number amongst the Learning Difficulties. 1 in every 20 – 500,000 school going children are DYSLEXIC..Imagine that..Hence, please attend the INTERNATIONAL SYMPOSIUM AND WORKSHOP on "Teaching English for Dyslexics":

Day                        : Saturday and Sunday
Date                       : 23 -24 October  2010
Time                       : 09.00 - 17.00
Venue  .                  : KIDZPotentia Jl. Terusan Sutami II No. 19 A Bandung Telp 022-2008557
Investment    .         : Rp. 500.000,00 (Include Certificate, Lunch and 2x snacks)

Speakers: (Material presented in English) :
1. Puan Sariah Arimin
     Founder and President Director of Persatuan Disleksia Malaysia
2. Dr. Aziz Abu Hassan
    Vice President of Persatuan Disleksia Malaysia
3. dr. Purboyo Solek, Sp.A.(K)
    Consultant of Asosiasi Disleksia Indonesia
4. dr. Kristiantini Dewi, Sp.A
    Daily Executor of Asosiasi Disleksia Indonesia

LIMITED SEAT!!
For more information & registration, please contact: KIDZPotentia at 022-2008557 (Dewi / Doni)

Tuesday, July 13, 2010

berdiri di depan pintu...

Friday, April 9, 2010

Think before you do it

ah, kata-kata itu sederhana bahkan terlalu sering jadi nasehat buat orang lain. tapi pengalaman mengajarkan 'kehancuran' bida ditabung dari perilaku 'tidak berpikir sebelum bertindak'.
seorang pria tidak menyangka hanya karena 'tidak dipikir dulu'  dia mengucapkan "hei ... nama kamu XXX yah, boleh saya kenalan?" lalu seiring waktu dia sekarang duduk di meja hijau menunggu pernikahannya berakhir di ujung palu hakim.

tragis ...

individu yang impulsif, cenderung melakukan dulu kemudian dipikirkan. celakanya ketika ada ada efek bukannya diperbaiki tapi ditambal lalu ditambal dan ditambal lagi hingga kebohongan nya meledak dan mengotori dunia yang luas.

sedihnya lagi, ketika terjadi perselingkuhan dia sempat-sempatnya menyalahkan pasangan dengan seribu alasan dan menjadi mahluk yang lebih galak dan mendadak benar! masya allah ...
kemana akal sehat yang pernah ditanam dalam hati? hilang tidak dipelihara ...
keisengan adalah tindakan bodoh yang tidak dipikir sebelum dilakukan
kisah lain, anak seorang sahabat terpaksa harus 'sering berbicara dengan psikolog' setelah tak sengaja membaca postingan ibu nya di 'secret blog' dengan teman pria nya yang belum di safe! celakanya isi dari postingan tersebut adalah 'sex note'

dimana akal sehat itu.

Monday, January 4, 2010

70 Famous Dyslexics

Craig McCaw
He found success in the cable and cellular phone industry after filling left out and struggling in school.

Vince McMahonVince McMahon
The owner of the World Wrestling Foundation is said to have dyslexia and attention deficit disorder.
Alyssa MilanoAlyssa Milano
She writes down her lines to become more familiar with them.
Vince NeilVince Neil
The Motley Crue lead singer was kicked out of school and later found out he is dyslexic.
Jamie OliverJamie Oliver
“Reading bores me to death as I’m dyslexic; I’ve honestly never read a book from cover to cover in my life.”- Jamie Oliver
Ozzy OsbourneOzzy Osbourne
The singer says that he began drinking because he struggled to deal with is learning disability.
Pablo PicassoPablo Picasso
Dyslexia made school difficult so he never gained much from his education and the difficulty plagued him for the rest of his life.
Keanu ReevesKeanu Reeves
Excelled in hockey more than academics.
Guy RitchieGuy Ritchie
Madonna’s other half was expelled from Stanbridge Earls School which is one of the most prominent schools specializing in dyslexia in the UK.
Babe RuthBabe Ruth
Baseball player.
Suzanne SomersSuzanne Somers
She excelled in artistic expression but not in her other subjects.
Steven SpielbergSteven Spielberg
The highest grossing filmmaker of all time.
Ted TurnerTed Turner
The founder of CNN is dyslexic and bipolar.
Liv TylerLiv Tyler
Tyler says, “My diary is a disaster – sometimes I can’t even read it. I can’t spell at all, it’s embarrassing. Thank God for spell check on computers. I’ll spell the same word completely differently in the same sentence.”
James Van Der BeekJames Van Der Beek
He was diagnosed as dyslexic in kindergarten and went on to become an honors student.
George WashingtonGeorge Washington
The first President of the United States is said to have been dyslexic.
Robbie WilliamsRobbie Williams
The singer is outspoken about his dyslexia and doesn’t let it hold him back.
Robin WilliamsRobin Williams
Actor/comedian.
Woodrow WilsonWoodrow Wilson
The 28th President of the United States was a poor student and still couldn’t read at age ten which historians believe is because he was dyslexic.
Henry WinklerHenry Winkler
He struggled throughout school and discovered he was dyslexic while making a documentary about dyslexia

Tracey GoldTracey Gold
The actress from “Growing Pains” suffered from dyslexia in high school.

Whoopi GoldbergWhoopi Goldberg
She was called slow and dumb because she had a lot of problems reading as a child and was diagnosed in adulthood with dyslexia.
Woody HarrelsonWoody Harrelson
He was diagnosed with dyslexia and attention deficit disorder as a child.
Salma HayekSalma Hayek
The actress sometimes struggles with her lines as a result of her dyslexia.
William HewlettWilliam Hewlett
Dyslexia forced the co-founder of the Hewlett-Packard Company to memorize schoolwork which developed his memory to the point of him memorizing everything.
Tommy HilfigerTommy Hilfiger
“I performed poorly at school, when I attended, that is, and was perceived as stupid because of my dyslexia. I still have trouble reading. I have to concentrate very hard at going left to right, left to right, otherwise my eye just wanders to the bottom of the page.” -Tommy Hilfiger
Anthony HopkinsAnthony Hopkins
He found a love for the arts such as painting or playing the piano as an alternative to his studies.
Eddie IzzardEddie Izzard
“I don’t read much because I take so long to read things. I’ll catch up one day. This partial dyslexia thing. I just take ages to read.” – Eddie Izzard
Thomas JeffersonThomas Jefferson
The third President of the United States.
Bruce JennerBruce Jenner
The Olympic track athlete got into sports because he had dyslexia.
JewelJewel
The singer used to love reading when she was younger and then found it more difficult as time went by and was diagnosed with dyslexia.
Magic JohnsonMagic Johnson
He is a retired Los Angeles Lakers basketball player.
John F. KennedyJohn F. Kennedy
The 35th President of the United States.
Tawny KitaenTawny Kitaen
The actress found school very challenging thanks to her dyslexia.
Christopher KnightChristopher Knight
He learned to deal with his dyslexia while growing up and has found few problems as an adult.
Keira KnightleyKeira Knightley
She says her problems haven’t affected her ability to learn her lines and adds, “I can learn them fine. It’s just reading them in the first place that is the problem.”
David KoreshDavid Koresh
The Branch Dividian religious cult leader dropped out of high school because of his dyslexia.
John LennonJohn Lennon
He was expelled from school for misbehavior but his teachers didn’t know that he suffered from dyslexia and was considered legally blind without his glasses.
Jay LenoJay Leno
His struggle with dyslexia is what he credits as helping him develop drive and perseverance needed to succeed in comedy and in life.
Greg LouganisGreg Louganis
“From the start, I had trouble reading, but it got really bad once we got past single words and simple sentences. What I couldn’t explain – what I didn’t realize – was that I was dyslexic.” – Greg Louganis

George BurnsGeorge Burns
For me the toughest thing about dyslexia was learning to spell it.” – George Burns

George H.W. BushGeorge H.W. Bush
41st President of the United States
Neil BushNeil Bush
George W. Bush’s younger brother was told early on that he would be unlikely to graduate and was later diagnosed with dyslexia but went on to get an economics degree and an MBA.
George W. BushGeorge W. Bush
The 43rd President was head cheerleader his senior year of high school but struggled academically, especially with reading and writing. His response to his diagnosis of dyslexia? “No, I’m not dyslexic,” Bush said on ABC’s “Good Morning America.” “That’s all I can tell you.”
John T. ChambersJohn T. Chambers
The CEO of Cisco Systems(a computer company- routers) had to have a reading specialist during school and became determined to do whatever he set his mind to.
CherCher
At age sixteen, school became too much and she dropped out.
Agatha ChristieAgatha Christie
The author has sold over a billion copies in English and another billion in 45 other languages but had to dictate her work to a typist because of her disability.
Winston ChurchillWinston Churchill
The former Prime Minister of the UK had a lot of problems in school due to what historians believe was undiagnosed dyslexia.
Anderson CooperAnderson Cooper
As a child, I had a problem reading. I had a mild form of dyslexia where I would see some letters backward, and I had to go to a special reading instructor. – Anderson Cooper
Tom CruiseTom Cruise
The actor went through 15 schools in 12 years and was put in the remedial classes at school but claimed that Scientology cured him from his dyslexia after he converted.
Leonardo da VinciLeonardo da Vinci
Historians believe the artist was dyslexic based on his notes being written backwards, from right to left, in a mirror image and the many spelling errors.
Patrick DempseyPatrick Dempsey
He was diagnosed with dyslexia at age 12 and was placed in special education classes before that. He relies on memorization to overcome it these days.
Walt DisneyWalt Disney
The film producer, animator, theme park designer, etc. was labeled slow as a child.
Thomas EdisonThomas Edison
He invented the light bulb after being thrown out of school at age 12 because he was thought to be dumb and mentally ill.
Albert EinsteinAlbert Einstein
He couldn’t talk until he was four and didn’t learn to read until age nine but went on to develop the theory of relativity and stay in most people’s mind as a genius.
Dave FoleyDave Foley
He is an actor/comedian best known for “The Kids In the Hall” and “NewsRadio.”
Harrison FordHarrison Ford
Henry FordHenry Ford
He founded the Ford Motor Company.
Noel GallagherNoel Gallagher
“What I was bad at was spelling. Still am. Anything over six letters and that’s me gone.” – Noel Gallagher
Danny GloverDanny Glover
His dyslexia hurtle led him to tutor and help coordinate reading centers in the inner city.
Dyslexia is a learning disability that can often be devastating if untreated. People who suffer from dyslexia primarily have trouble with written language, both reading and writing. Despite having this affliction, many people overcome it to lead normal and successful lives. We’ve compiled a list of 70 well known people who suffered (or were thought to suffer) from dyslexia, some of whom will definitely surprise you. On to the list:

Scott AdamsScott Adams
The trained hypnotist, vegetarian and creator of the comic strip “Dilbert” noticed his dyslexia when he worked as a bank teller and couldn’t get his totals to balance at the end of the day.
Muhammad AliMuhammad Ali
The boxer barely graduated from high school and also has a daughter who is dyslexic.
Harry AndersonHarry Anderson
He played Judge Harry Stone on “Night Court” and was able to deal with his dyslexia enough to be valedictorian on his high school class.
Tim ArmstrongTim Armstrong
Rancid’s singer/guitarist has never had a driver’s license or bank account due to his dyslexia.
Alexander Graham BellAlexander Graham Bell
The inventor of the telephone reportedly overcome his dyslexia.
Billy BlanksBilly Blanks
He created exercise craze Tae-Bo but struggled early on when he was placed in special education classes due to undiagnosed dyslexia.
Orlando BloomOrlando Bloom
The actor once said, “Dyslexia is not due to lack of intelligence, it’s a lack of access. It’s like, if you’re dyslexic, you have all the information you need, but find it harder to process.” He now considers himself “mildly dyslexic.”
Laura Flynn BoyleLaura Flynn Boyle
Known for her role in “The Practice” from 1997 to 2003.
Richard BransonRichard Branson
He dropped out of school at age 16 after doing poorly in school but later founded the very successful Virgin Records.
Erin BrockovichErin Brockovich
She struggled in school and wasn’t diagnosed until later in life. She helped win a $333 million class action lawsuit that is the largest in U.S